Omfattar bara fakta för sträckan i Örebro län
Bakgrund | 1931.04.01 öppnades linjen HälleforsFredriksberg och tillsammans med SVJ blev namnet HFJ. |
Sträckning | HälleforsPantsartorpGravendal och NevaGravendalHörken |
Trafikplatser | Hällefors, Hällefors bruk, Gäddsjön, Käxtjärn, Sävenfors, Pantsartorp; Hörken, Hålldammen, och Smaltjärnsvägen |
Grenstationer |
Hällefors BJ Hörken BJ |
Koncession | 1927 eventuellt behövdes inte koncession när banan byggdes på ägarens egen mark |
Öppnad |
Hösten 1929 GravendalPantsartorpSävenfors, enskild godstrafik 1930.08 SävenforsHällefors, enskild godstrafik 1931.04.01 HälleforsPantsartorpGravendal, allmän trafik |
Spårvidd | 802 mm |
Längd | 96 km total längd (varav 33 km HälleforsFredriksberg) |
Ägare | 1931.04.011970.07.01 Hellefors Bruks AB (HBA) |
Nedläggning |
1940.01.01 HörkenNittkvarn, allmän trafik 1954.10.01 HälleforsPantsartorpFredriksberg, allmän trafik 1970.01.01 HälleforsPantsartorpFredriksberg, enskild godstrafik |
Rivning |
1940 NittkvarnHörken 19701971 HälleforsPantsartorpFredriksberg |
Nutid | Några lok finns hos AGJ i Anten |
Länkar | Dieselloken finns hos AGJ |
Litteratur |
Godhult, Sven »Säfsnäs- och Hälleforsjärnvägarna« ur »Jernvägsnytt« 34/1973, 1/1974 »Säfsnäsverkens järnväg« ur »Strömsdal en hyttbygd i Säfsen« 1971 Säfsen fotodokumentation »Säfsen järnvägsbilder« 1996 |