Örebro läns järnvägar -- NÖJ

Norra Östergötlands järnvägar (NÖJ)

Omfattar bara fakta för sträckan i Örebro län

Bakgrund1896.01.01 uppgick PFJ i NÖJ. NÖJ fullbordade Örebro–Pålsboda–Finspångs järnväg (ÖPFJ). Fram till 1916 kallades hela banan för Örebro–Pålsboda–Finspångs–Norsholms järnväg (ÖPFNJ)
SträckningÖrebro–Pålsboda–Örmon–Finspång
TrafikplatserÖrebro S, Mark, Stortorp, Hidingsta, Kvismaren, Sköllersta, Tarsta, Tarstaborg, Pålsboda, Svennenvad, Glottra, Hjortkvarn, Tornfors; Björnhammar; Trolleflod och Örmon
Grenstationer Örebro S — SJ (SbKM), ÖrSJ och ÖSkbJ
Pålsboda — SJ (VSb)

Koncession 1897.08.13 — Örebro–Pålsboda
Öppnad 1901.01.05 — Örebro S–Pålsboda, allmän trafik
Spårvidd891 mm
Längd135 km, total längd
Ägare 1896.01.01–1927 — NÖJ
1927–1950.06.31 — Norrköpings stad
1950.07.01–1987.09.01 — SJ
Nedläggning 1962.05.27 — Örebro S–Hjortkvarn, all trafik
1962.05.27 — Hjortkvarn–Örmon–Finspång, persontrafik
1987.09.01 — Hjortkvarn–Örmon–Finspång, godstrafik
Rivning 1962 — Örebro S–Hjortkvarn
1988–1991 — Hjortkvarn–Örmon–Finspång
Nutid 

Länkar Uppspårat: NÖJ
NÖJ hos Sköllersta hembygdsförening
NÖJ hos »Historiskt om svenska järnvägar«
Litteratur »Norra Östergötlands Järnvägar 1874–1924« 1924
Ekelund, Gyllenswärd och Jonsson »Norra Östergötlands och Mellersta Östergötlands järnvägar 1924–1944« 1944
Svalhammar, Stig »Finspång–Hjortkvarn« Tåg 9/1981 1981