Omfattar bara fakta för sträckan i Örebro län
Bakgrund | 1896.01.01 uppgick PFJ i NÖJ. NÖJ fullbordade ÖrebroPålsbodaFinspångs järnväg (ÖPFJ). Fram till 1916 kallades hela banan för ÖrebroPålsbodaFinspångsNorsholms järnväg (ÖPFNJ) |
Sträckning | ÖrebroPålsbodaÖrmonFinspång |
Trafikplatser | Örebro S, Mark, Stortorp, Hidingsta, Kvismaren, Sköllersta, Tarsta, Tarstaborg, Pålsboda, Svennenvad, Glottra, Hjortkvarn, Tornfors; Björnhammar; Trolleflod och Örmon |
Grenstationer |
Örebro S SJ (SbKM),
ÖrSJ och
ÖSkbJ Pålsboda SJ (VSb) |
Koncession | 1897.08.13 ÖrebroPålsboda |
Öppnad | 1901.01.05 Örebro SPålsboda, allmän trafik |
Spårvidd | 891 mm |
Längd | 135 km, total längd |
Ägare |
1896.01.011927 NÖJ 19271950.06.31 Norrköpings stad 1950.07.011987.09.01 SJ |
Nedläggning |
1962.05.27 Örebro SHjortkvarn, all trafik 1962.05.27 HjortkvarnÖrmonFinspång, persontrafik 1987.09.01 HjortkvarnÖrmonFinspång, godstrafik |
Rivning |
1962 Örebro SHjortkvarn 19881991 HjortkvarnÖrmonFinspång |
Nutid | |
Länkar |
Uppspårat: NÖJ NÖJ hos Sköllersta hembygdsförening NÖJ hos »Historiskt om svenska järnvägar« |
Litteratur |
»Norra Östergötlands Järnvägar 18741924« 1924 Ekelund, Gyllenswärd och Jonsson »Norra Östergötlands och Mellersta Östergötlands järnvägar 19241944« 1944 Svalhammar, Stig »FinspångHjortkvarn« Tåg 9/1981 1981 |