Sträckning | Örebro SSvartå |
Trafikplatser | Örebro S,
Örnsro*, Åbyverket*, Ekströms, Åby tegelbruk*, Skråmsta*, Bista, Karlslund, Lindbacka, Gräveby, Östertysslinge,
Latorpsbruk, Holmstorp, Vintrosa, Lannabruk, Hidingebro, Brånsta,
Fjugesta, Fjugesta grusgrop, Gropen, Kvistbro, Bälsåsby, Ingvaldstorp,
Mullhyttemo, Dormen, Hemsjöstrand, Ängslätten och Svartå * Längs gamla sträckningen BistaÖrebro S, nya sträckan öppnad 1971.12.13. |
Grenstationer | Örebro S
NÖJ,
SJ (SbKM) och
ÖSkbJ Svartå SJ (NVSb) |
Bibanor(test) |
KarlslundKarlslunds kvarn, 1435 mm LatorpsbrukGarphyttan, 600 mm HolmstorpKlara gruvor, 600 mm LannabrukLanna kalkbruk, 500 mm FjugestaFjugesta tegelbruk, 500 mm FjugestaFjugesta grusgrop, 1435 mm GropenGropens såg, 1435 mm IngvaldstorpMossen, 500 mm MullhyttemoStockås, 891 mm SvartåSvartå bruk, 1435 mm |
Koncession | 1876.03.17 ÖrebroLanna (förföll) 1894.11.23 Örebro SSvartå |
Öppnad | 1897.10.01 allmän trafik |
Spårvidd | 1435 mm |
Längd | 49 km |
Ägare | 1897.10.011906.12.31 ÖrSJ 1907.01.011987.12.31 SJ 1988.01.011994.12.31 Banverket 1995.01.01 Örebro kommun |
Elektrifiering | 1937.09.06 |
Omläggning | 1971.12.13 Örebro SBista, motorvägsbygge |
Fjärrblockering | 1942.12.08 Örebro S, lokalt från Örebro C 1974.02.25 Svartå, från Hallsberg |
ATC | 1983.11.14 Örebro S 1984.02.20 Svartå |
Nedläggning | 1982.10.01 LindbackaSvartå, godstrafik 1985.07.01 Örebro SSvartå, persontrafik |
Rivning | 19901991 LindbackaSvartå 1999 BistaKarlslund |
Nutid | Sträckan Örebro SBista ingår i Örebro C station och växlingen sköts vanligtvis med diesellok Z70. Värmeverket i Örebro och ASEA Skandia är stora kunder. Spåret ligger vidare kvar en kortare sträcka nordost om Svartå. |
Länkar |
Svartåbanan Uppspårat: Svartåbanan Latorpsbruks station |
Litteratur | Aghult, Kjell »SJK Arkeologfolder BH, (Örebro C)Örebro SSvartå« Stockholm 1994 Törnqvist, Håkan »ÖrebroSvartå järnväg 18971907, bakgrund och tillkomst« Örebro 1995 |